KLASTHEMA ' S

Thema 18: van 26 mei tot 5 juni 2015

                                                                    Veilig in het verkeer



Thema 17: Klankjes en lettertjes (ik ga bijna naar het Eerste Leerjaar)

                                                         Ik ga bijna naar het eerste leerjaar


Thema 16: van 20 april tot 30 april 2015

Ik bouw een huis.



Maandag gingen we op leerwandeling. We bekeken de verschillen bij huizen; soorten daken, bakstenen, ramen, garages, huisnummers,... . Woensdag kijken we binnen in het huis van burgemeester Hakkeplak (Klankdorp) en maken we een veiligheidshelm. Deze zullen we goed kunnen gebruiken op donderdagochtend. We gaan op werfbezoek! We zoeken nog vrijwilligers om ons op donderdag 08:30 tot op de werf te voeren op de hoek aan het begin van de Bellegemstraat. De terugweg doen we te voet.
Mogen de kleuters ook een foto van hun eigen huis mee brengen naar school? (je mag me de foto ook altijd mailen, dan print ik die af in de klas).
We leren bakstenen metselen, tekenen dakpannen (schrijfdans), maken kaartenhuisjes, gebruiken werkmateriaal, worden kleine architecten en leren planlezen/tekenen. We luisteren en raden geluiden uit huis; bv kraan, toilet doorspoelen,... . We bouwen een huis met onze vingers (vingervaardigheid) en bouwen met ons eigen lichaam (kracht ontwikkelen en houdingen nabootsen). We luisteren naar het sprookje van de drie biggetjes die huisjes bouwden op 3 manieren. 

 Werfleider
juf Deborah

Thema 15: van 25 maart tot 3 april 2015

Kijk daar is de Paashaas.

Thema 14: van 16 maart tot 24 maart 2015

Projectweek: "Ik droom van..."
De dag start telkens met een toneeltje gespeeld door de juffen. Elk onderdeel komt aan bod; goede dromen, slechte dromen, nachtmerries weg jagen, dagdromen, toekomstdromen, ...  . In de klas wordt een dromenvanger gemaakt en we gaan dieper in op het verhaal van kleine Beer en grote Beer via poppenspel, verhaal, lied en knutselwerkje.
Slaaplekker
Juf Deborah

Thema 13: van 23 februari tot 13 maart 2015

Weet je hoe ik me voel? (Kikker is boos, verdrietig, blij, bang, verlegen, VERLIEFD)
De verschillende gevoelens kwamen via verhaal, situaties, poppenspelen, rollenspelen, muziek,... aan bod. We maken in de klas ook een gevoelsmeter.
Kikker is stiekem heel verliefd op Eend. Het 'verliefd zijn' leeft ook fel in de klas. De 2 jongens hebben veel werk met hun 11 meisjes :-) .

Thema 12: van 2 februari tot 13 februari 2015

Alle indiaantjes

 We leren Indi kennen. Indi is een indianenmeisje. Ze wil net als haar papa Indiaan vele veren op haar indianentooi. Maar die moet je verdienen, zegt papa. We gaan mee op avontuur met Indi en zien hoe ze haar veren verdiend. Ook wij in de klas kunnen veren verdienen op onze indianentooi.

Zijn er ouders die me kunnen helpen aan een indianentent?

Mag jullie kleuter een oude effen T-shirt meebrengen op 2 februari? Dit mag ook een volwassen T-shirt zijn.
Bedankt alvast voor de medewerking.

Uh!

Thema 11: van 22 januari tot 4 februari 2015

Klankdorp



We gingen vorige week voor de eerste keer naar Klankdorp. Via inleefspel en lied 'met de trein' gingen we met de trein richting Klankdorp. We verkenden het dorpje met de hoge bergen. We maakten ook kennis met burgemeester Hakkeplak. Burgemeester Hakkeplak neemt in Klankdorp alle mooie klanken op met zijn klankendoosje. Ook de kleuters maken hun eigen klankendoosje. Weldra krijgt jullie kleuter hun klankdorpmapje mee naar huis. Daarbij zal een grondige uitleg staan wat we nog allemaal zullen zien en doen in Klankdorp. Op regelmatige basis zullen we nog de rest van het schooljaar met de trein terug naar Klankdorp reizen.

Groetjes, juf Deborah

 

Thema 10: van 19 januari tot 30 januari 2015

Gezonde tandjes

Juf Laurence startte dit thema op en deed reeds hele leuke, leerrijke activiteiten. Alle kleuters mochten in de klas hun tandjes poetsen. We hoorden o.a. het verhaal van OPA die zijn tanden verliest (eerst had hij er 10, toen nog 1) en daarrond deden we vele aftelwiskundespelletjes.

  

Thema 9: van 5 januari tot 16 januari 2015

Brrr Bibberwinter
De winter is in het land ... en ook in onze klas. Bedankt juf Laurence voor het leuke thema.  

Thema 8: van 9 december tot 19 december 2014

Kerstfeest voor iedereen

Kerst: een gezellige periode! Ook in onze klas proberen we de kerstsfeer binnen te brengen. Elke morgen genieten we van de vele lichtjes in de klas. Daarbij wordt het kerstverhaal in deeltjes verteld en gedramatiseerd. In de kersttijd proberen we ook voor elkaar een 'lichtje' te zijn.
Ik wens jullie via deze weg ook al een hele prettige kerstperiode toe. We zien en horen elkaar terug na Nieuwjaar. Alvast een prettig oudjaar en een pracht van een Nieuwjaar gewenst!
Liefs, Juf Deborah

 

Thema 7: van 24 november tot 8 december 2014

Schoentje zetten voor de Sint

Volgende week zullen we het vooral hebben over schoentjes. En dan in het bijzonder "schoentje zetten voor Sint en Piet". We vergelijken en sorteren schoenen. We spelen met schoendozen. Spelletjes rond de moeilijke 'sch'klank komen ook aan bod.  In de schoenwinkel kunnen we passen en ontdekken (te groot-te klein)
En we eindigen met de climax: Schoentje zetten in de klas voor Sint en Piet.

Ik heb in dit thema al vele oude schoenen verzameld, maar heb nog een tekort aan schoendozen om het thema volledig tot zijn recht te laten komen. Kunnen jullie mij helpen aan oude schoendozen?
De kleuters zullen ook allemaal 1 schoentje mogen versieren. Als jullie dus oude schoenen hebben, mag je die ook meebrengen, alsook oude schoensmeer.

Hartelijk dank
Juf Deborah

Thema 6: van 17 tot 21 november 2014

Roodkapje



 We kijken met z'n allen uit naar het grootouderfeest. Dit staat in het teken van "Logeren bij oma en opa". Oma en opa lezen het sprookje van Roodkapje voor.
In de klas knutselen we een wolvenmasker, kleven we het sprookje in de juiste volgorde, vullen we mandjes met bloemen, ... .
Lieve groeten,
Juf Deborah


Thema 5: van 3 tot 14 november 2014

Toveren met heksen

Hocus pocus pas, ik wou dat jij een kikker was...
Vanmorgen kwamen de kleuters de heksenklas binnen, was dat even schrikken! Gelukkig merkten we al snel dat heksen enkel in sprookjes en boeken bestaan... . Wel een beetje griezelig met al die enge beesten. Spinnen gaan we eens van dichtbij bekijken, hoeveel poten??
We leren ook ECHT toveren. Vandaag toverden we oranje, roze, groen, grijs en paars.
Toverspreuken kennen we al goed. We merken dat vele toverspreuken rijmen.
Volgende week maken we heksensoep met wormen en spinnenkoppen... .
Kan er ons iemand helpen aan een pompoen en een ajuin voor onze soep?
Indien jullie verkleedkledij, materiaal, boeken of spelletjes hebben in ons thema, mag je dat altijd (genaamtekend) meebrengen naar de klas.
Griezelgroeten
Heks juf Deborah en tovenaar Pompom

 

Thema 4: van 15 tot 24 oktober 2014

Herfstbomen in het bos


De zomer is nu echt wel voorbij. We konden nog lang genieten van die prachtige nazomer, maar nu kunnen we toch wel zeggen dat de herfst in het land is. Net op tijd, want op donderdag 16 oktober gaan we met de hele Kreupelschool naar het muziekbos om de herfstsfeer op te snuiven. We verzamelen herfstblaadjes en noten om ook van onze klas een echte herfstklas te maken. We bekijken heel aandachtig wat de herfst met de natuur/de bomen doet. De prachtige kleuren die te zien zijn in de herfstblaadjes zullen we ook leren mengen. Daarnaast staan natuurlijk nog een heleboel herfstactiviteiten op het programma.
Groetjes,
Pompom en juf Deborah

 

Thema 3: van 30 september tot 15 oktober 2014

Beestig anders

Een olifant is dik, een slang is lang en dun. Een kangoeroe heeft een buidel, een giraf heeft een hele lange nek. Spinnen hebben 8 poten en vogels hebben vleugels en veren. Een paard kan galopperen en de kangoeroe en de kikker kunnen springen. De olifant heeft een slurf en het varken een platte wroetschijf. De vis leeft in het water en de ijsbeer op het ijs. Een zebra heeft zwarte strepen en de koe heeft zwarte vlekken. De hond die blaft en de poes miauwt. 
Beestig...hoe beesten anders kunnen zijn!
Tegenstellingen komen tijdens dit thema uitgebreid aan bod.
Tijdens de godsdienstlessen werken we ook rond de ark van Noach.

Indien jullie posters, knuffels, spelletjes hebben over dieren mogen jullie dat altijd meebrengen naar de klas! Bedankt alvast.

Thema 2: van 15 tot 26 september 2014

Een zusje voor Hailie, baby Marie
  

Op dinsdag komt baby Wout (7maanden oude zoontje van mijn broer) op bezoek. Op donderdag komt ons feestvarken langs, Marie, het nieuwe zusje van Hailie. Mama zal haar een badje geven in de klas en wij mogen toekijken. Volgende week maken we fruitpap, maken we een wandeling met de buggy's + babypopje en gaan we op bezoek bij de onthaalmoeders in de streek, leren we vol-leeg-halfvol a.h.v. melkflesjes, proeven we babymelk, ...  . Tijdens het hoekenwerk spelen ze mama en papa in de huishoek, knutselen we een cadeautje voor Marie, schilderen we een body'tje , morsen we op slabbetjes, versieren we fopspenen, wassen we babypopjes, maken een doopsuikerpotje, knippen en kleven we de spijlen van het park en nog veel meer. Tijdens onze godsdienstlessen gaan we dieper in op het doopsel en luisteren we naar het verhaal van Johannes de doper.

Wat mogen de kleuters meebrengen tijdens dit thema:
  1.  buggy + popje
  2. hun geboortekaartje
  3. foto's van toen ze zelf een baby waren
  4. soorten kraamkado'tjes (doopsuikerpotjes en dergelijke)
  5. 1 stuk fruit voor de fruitpap (ik laat weten wie wat moet meebrengen) 
Bedankt!

Thema 1: van 1 tot 12 september 2014

Hip hip hoera voor Pompom !



Zijn er mama's, papa's, oma's of opa's die bakken fijn vinden? Wie ziet het zitten om samen met de kleuters een lekkere verjaardagstaart of verjaardagscake te komen bakken op school?
Boekjes, spelletjes of decoratie i.v.m. het thema mag genaamtekend meegegeven worden aan jullie kleuter.
Verjaardagsgroeten
bijna jarige Pompom en juf Deborah